1.
O turmă inumană prin timp mergea
încet,
Sălbaticele coame, ca flamuri în
deșert,
Cerșea lumină turma, copte-n glod
lovind,
s-a prăbușit asupra fulgerător bolid.
S-au ridicat strămoșii, a fost întâia zi,
Cum farul într-o noapte din valuri
s-ar ivi,
Apoi un altul, sute, milioane, eu
credeam
Că omenirea poartă lumina ca pe-un
hram.
De-aceea mi se pare ciudat să văd,
s-aud
Un bocănit de ură din glod și
din străfund.
2.
Voi , ce turnați în slove
Frumoase simțăminte,
Nu vă uitați în urmă,
Ci mergeți înainte.
Cuvintele trădează,
Se pot citi oricum,
din stânga și din dreapta,
se năruie în scrum.
Nu încercați a crede
Că deveniți stăpâni
Misterelor ce scapă
Ca șerpii printre mâini.
Cuvintele-s ca norii,
ca stelele căzând
în miezul verii calde,
redevenind pământ.
Niciunul nu-i maestru,
Iar fala n-are loc,
Voi scrieți înainte,
Cum arde jertfa-n foc.
BORIS M. MARIAN
33
Istorie literară
În societatea actuală, bazată pe consumism şi
superficialitate, modelele perene, ce se erijează în pionieri şi
călăuzitori de minţi şi suflete, trebuie
multiplicate şi reanimate, ori de câte ori
pericolul decadentismului ne urmăreşte perfid.
Ion Creangă este cu certitudine unul dintre
aceste modele, impus prin caracter, prin opera
literară, dar şi prin contribuţiile importante la
dezvoltarea învăţământului românesc, în
calitate de autor de manuale. Puţini cunosc
rigurozitatea şi devotamentul său, dragostea
pentru lucrul făcut cu temei, reminiscenţe ale
unei vieţi aşezate, ţărăneşti, cu rădăcini adânc
înfipte în sevele arhaicului moldovenesc.
Astfel, o întâmplare plină de haz, situată oarecum în legendă,
dovedeşte rigurozitatea scriitorului, considerată de unii
obsesivă. Th. D. Speranţia povesteşte cum, alături de
Creangă lucrau la Cartea de cetire preotul Gh. Ienăchescu,
Vasile Receanu şi Constantin Grigorescu. Aceştia trebuiau să
aleagă texte pentru manual. Începe Creangă să citească Inul
şi cămeşa, repetând obsesiv prima frază, „Din in ca şi din
cânepă, tot pânză se face…”, părându-i-se oarecum
nepotrivită. Cere apoi părerea celorlalţi: „Cum vi se pare
vouă? Ian ascultaţi: Din in ca şi din cânepă, tot pânză se
face… Din in? Din in ca ş din câepă …din câepă… Din
in ca ş din câepătot pâzăse face…” (1) Constantin
Grigorescu izbucneşte nervos: „Ei, dar dă-o dracului, ce tot
o frămânţi şi o învârteşti atâta?“. Dar Creangă nu renunţa şi
repeta fraza cu mâinile la urechi, spre uimirea şi enervarea
colegilor, care pleacă şi spre seară, amintindu-şi de el,
presupun că a plecat supărat de întârziere. Ajungând însă la
casa respectivă, îl aud de la prispă repetând: „Din in ca şi din
cânepă, tot pânză se face…”. Aceasta este o dovadă a
rigurozităţii sale scriitoriceşti, căci, după cum singur afirma,
aprecia valoarea unei bucăţi literare după efectul sonor pe
care i-l producea: „mă ţin după ureche, scriu, şi după ce
scriu citesc tare şi ascult să văd cum sună, cum vine la auz,
şi dacă-mi pare că nu sună bine, schimb şi eu până ce nu ştiu
cum s-o mai schimb”. (2)
O altă mărturie a acestei “obsesii” pentru acustica frazei,
ce dă dupăpăerea lui Creangă valoare literarăacesteia, este
măturia unui fost elev, Jean Bart: la ore, proba bucăţle
literare ce trebuiau publicate î Învăţătorul copiilor,
punându-i pe elevi să le citească şi să le recitească pentru a le
percepe: „-Mai zi o dată, mă băiete…ş îcăo dată…căasta
nu sunăcurat româeşe…ş cu mâa pânie la ureche,
asculta repetirea fiecăei fraze. Î chinuia uneori ceasuri
îtregi un singur cuvât ce i se păea cănu-i la locul lui -
căi dupăauz judeca el efectul literar al stilului”. (3)
Şi Artur Gorovei povesteşte că era rugat să citească din
nuvelele lui Vlahuţă, rar, iar Creangă îl urmărea cu atenţie,
repetând pe şoptite cuvintele celui care citea. Uneori îl
întrerupea, punând să repete anumite fraze, spunând că nu i
se par pe româneşte. Gorovei citea din nou pasajul respectiv,
apoi repeta câte o frază, ca şi cum ar fi scandat-o. „Creangă
judeca bucăţile literare după efectul acustic pe care i-l
produceau lui”. (4)
Tocmai această seriozitate şi dorinţă de a realiza ceva util
şi de calitate pe tărâmul instruirii copiilor au făcut din Ion
Creangă primul autor de manuale pentru clasele I şi a II-a
primară, manuale apreciate de persoane avizate. Sunt şi
critici acizi, cum era I. Nădejde, ce critica în presa vremii
conţinutul ştiinţific al Învăţătorului copiilor. Drept răspuns,
I. Creangă, în calitate de coordonator al lucrării, scrie
Întâmpinare la critica domnului I. Nădejde
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu